Få adgang til dine ansøgninger og tilskud, og tilpas din profil, så du får besked om indhold, der er relevant for dig.
Indhold er hentet
Artikel
Sådan indberetter du moms
Når du skal indberette moms, skal du registrere og afregne din virksomheds købs- og salgsmoms med Skattestyrelsen. Få overblik over, hvornår du skal indberette moms.
Alle momsregistrerede virksomheder i Danmark skal lave momsindberetning enten hvert halve år, hvert kvartal eller hver måned – afhængigt af virksomhedens omsætning.
Køb- og salgsmoms kan gå lige op, men hvis du fx har solgt mere, end du har indkøbt, skal du betale moms til Skattestyrelsen. Hvis du omvendt har indkøbt mere, end du har solgt, får du penge tilbage.
Hvis du i en momsperiode hverken har købs- eller salgsmoms, skal du stadig indberette. I stedet for at indberette som normalt, skal du lave en nulindberetning. Det gør du samme sted, som du indberetter din moms.
Hvis du ikke indberetter, skønner Skattestyrelsen din moms til minimum 12.000 kr., og samtidig får du en afgift på 1400 kr. I værste fald tvangslukkes din virksomhed, hvis du ikke har indberettet i fire momsperioder i træk.
Få hjælp til at huske din indberetning
Sørg for, at dine kontaktinformationer altid er opdateret på TastSelv Erhverv. Så skal Skattestyrelsen nok hjælpe dig med at huske dine frister.
Tjek, om de danske virksomheder, du handler med, er momsregistrerede, så du er sikker på, at du har mulighed for at få fradrag.
Sælger du varer eller ydelser momsfrit til virksomheder i andre EU-lande, skal du have dokumentation for, at køberen er en virksomhed, som er momsregistreret.
Hvis du har en momsregistreret virksomhed, kan du trække momsen fra, når du køber varer eller ydelser, som du videresælger eller bruger til driften af din virksomhed. Få overblik over, hvornår du kan få momsfradrag.