Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Åbner link i ny fane

Indhold er hentet

Artikel

Tjekliste når du skal ansætte en medarbejder

Hvis du overvejer at ansætte en medarbejder, er det vigtigt, at du kender de regler og aftaler, som gælder. Der er fx krav til ansættelseskontrakten og hvordan lønsedlen skal udformes. Derudover har medarbejderne rettigheder efter gældende love og overenskomster i forhold til sygdom og ferie mv.

Indhold er hentet

Som arbejdsgiver har du en række forpligtelser – få et overblik herunder:

Før ansættelse

Kend forholdene på det danske arbejdsmarked

Indhold er hentet

Det danske arbejdsmarked er kendt for relativt fleksible love, hvor mange præcise forhold fastlægges ved overenskomster. Meld dig eventuelt ind i en arbejdsgiverforening, som kan rådgive dig om ansættelses- og personaleforhold.

Læs om de rammer som regulerer løn og arbejdsvilkår i DanmarkÅbner link i ny fane

Registrer dig som arbejdsgiver

Indhold er hentet

Når du vil ansætte medarbejdere, skal du først registrere dig som arbejdsgiver. Vær opmærksom på, at du også skal registrere dig som arbejdsgiver, hvis du som ejer af et selskab ønsker at ansætte dig selv, for at udbetale løn til dig selv.

Læs om hvordan du registrerer dig som arbejdsgiverÅbner link i ny fane

Ansættelseskontrakten

Indhold er hentet

Som arbejdsgiver har du pligt til at give dine ansatte et ansættelsesbrev eller en ansættelseskontrakt. Den skal beskrive de konkrete vilkår for deres ansættelse.

Læs om medarbejders ansættelseskontraktÅbner link i ny fane

Ansættelse af udenlandsk medarbejder

Indhold er hentet

Som arbejdsgiver er det dit ansvar, at du kun ansætter udenlandske medarbejdere med gyldig tilladelse til at opholde sig og arbejde i Danmark.

Tjek kvikguiden om de regler som gælder for norden, EU og andre landeÅbner link i ny fane

Ved ansættelse

Lønsedlen

Indhold er hentet

Når du ejer en virksomhed, skal du udarbejde en lønseddel, når du udbetaler løn til dine ansatte, inklusive dig selv. Lønsedlen er din virksomheds dokumentation for, at lønnen er udbetalt, og det er medarbejderens kvittering for, at han eller hun har modtaget pengene.

Læs om medarbejders lønseddelÅbner link i ny fane

Skat ved udbetaling af løn til ansatte

Indhold er hentet

Hver måned skal du indberette A-indkomst, løntimer, A-skat og Arbejdsmarkedsbidrag mv.

Sådan indberetter du løn til SkattestyrelsenÅbner link i ny fane

Arbejdsgiverbidrag

Indhold er hentet

Når du er registreret som arbejdsgiver, skal du betale arbejdsgiverbidrag, som bliver opkrævet gennem Samlet Betaling.

Læs om Samlet Betaling af arbejdsgiverbidragÅbner link i ny fane

Registrering af arbejdstid

Indhold er hentet

Når du har ansatte, har du per 1. juli 2024 pligt til at have et system til registrering af arbejdstid.

Læs om kravene til arbejdstidsregistreringÅbner link i ny fane

Arbejdsmiljø og arbejdspladsvurdering

Indhold er hentet

Har du blot en enkelt medarbejder, har du pligt til hvert år at gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV). 

Få hjælp til virksomhedens arbejdsmiljø og APVÅbner link i ny fane

Arbejdsskadeforsikring

Indhold er hentet

Som arbejdsgiver er det lovpligtigt at forsikre dine medarbejdere mod arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Du har pligt til det, uanset om dine medarbejdere arbejder lønnet eller ulønnet, varigt eller midlertidigt.

Læs om arbejdsskadeforsikringÅbner link i ny fane

ATP livslang pension

Indhold er hentet

Som arbejdsgiver er det lovpligtigt at indbetale ATP-bidrag for dine ansatte. Bidraget går til Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), som automatisk bliver udbetalt til medarbejderen ved folkepensionsalderen.

Læs om ATP livslang pensionÅbner link i ny fane

Ferie

Indhold er hentet

Når dine medarbejdere er lønmodtagere, optjener de ret til ferie med løn eller feriepenge.

Læs om hvad der gælder ved medarbejders ferieÅbner link i ny fane

Sygdom

Indhold er hentet

Dine medarbejdere kan have krav på løn under sygdom eller sygedagpenge, alt efter deres ansættelsesvilkår.

Læs om hvad der gælder ved medarbejders sygdomÅbner link i ny fane

Barsel og orlov mv.

Indhold er hentet

Der findes mange forskellige aftaler på barselsområdet. Generelt fremgår det af overenskomsten og/eller ansættelseskontrakten, om din medarbejder har ret til løn under barsel. Hvis det er tilfældet, kan du få refusion i barselsperioden.

Læs om hvad der gælder ved medarbejders barsel og orlovÅbner link i ny fane

Whistleblowerordning

Indhold er hentet

Når du har mere end 250 ansatte, er det lovpligtigt at have en whistleblowerordning. 

Læs om kravene til din whistleblowerordningÅbner link i ny fane

Arbejdsgiverens dataansvar for oplysninger om ansøger og medarbejder

Indhold er hentet

Foretager du elektronisk behandling af oplysninger om personer, der søger job hos dig, eller om dine medarbejdere, skal du behandle dem i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne.

Læs om GDPR ved rekruttering og ansættelseÅbner link i ny fane

Indhold er hentet