E-fakturering
Indhold er hentet
Med e-fakturering får du som kunde leveret dine fakturaer direkte i dit bogføringssystem. Det nedsætter behovet for manuel indtastning eller scanning af fakturaen, fordi fakturaen automatisk registreres i bogføringssystemet. Det giver tidsbesparelser, som kan summe op og give luft til andre opgaver. Hvis du som leverandør er vant til at oprette fakturaen i bogføringssystemet, vælger du blot e-fakturering som forsendelsesmetode frem for andre muligheder. Vær dog opmærksom på, at der for både afsender og modtager kan være behov for at justere på de interne arbejdsgange i virksomheden ved overgang til e-fakturering.
Bogfører du allerede digitalt? Så er e-fakturering et naturligt ’næste skridt’ for din virksomhed at tage. Hvis du har et registreret bogføringssystem, vil du senest fra og med den 1. marts 2027 blive mødt med et krav om MitID-validering, når du logger ind i dit bogføringssystem. I den forbindelse vil du få et varsel om automatisk tilmelding til e-fakturering. Hvis du ønsker at blive tilmeldt, skal du ikke gøre noget. Hvis du ikke ønsker tilmelding, skal du blot afvise anmodningen inden for en frist på fire uger.
Som leverandør kan du fremadrettet forvente, at mange af dine erhvervskunder er tilmeldt e-fakturering og kan modtage e-fakturaer. Som erhvervskunde kan du omvendt forvente at modtage flere e-fakturaer fra dine leverandører. E-fakturering er en effektiv løsning, som også benyttes internationalt. Det er i dag muligt at sende e-fakturaer til udenlandske virksomheder, som har accepteret at modtage dem. Fra 1. juli 2030 bliver e-fakturering et krav, når virksomheder handler indbyrdes på tværs af EU.
Indhold er hentet
E-fakturering giver små tidsbesparelser, som samlet set summer op og giver luft til andre opgaver.
Tjek fordelene ved e-fakturering
Indhold er hentet
Din virksomhed sparer tid, hver gang den modtager en e-faktura frem for en PDF eller fysisk faktura. E-fakturering giver også fordele sammenlignet med arbejdsgange, hvor fakturaens oplysninger scannes ind i bogføringssystemet. Det skyldes, at e-fakturaens oplysninger overføres 1- 1 fra leverandørens bogføringssystem til dit eget. Når du har godkendt e-fakturaen, kan den bogføres med få klik. Som leverandør får du sikkerhed for, at fakturaen er korrekt leveret til din erhvervskunde.
Det offentlige modtager kun e-fakturaer. Hvis du har offentlige kunder, er det nemmere at e-fakturere fra eget bogføringssystem frem for gennem andre løsninger. Når du e-fakturerer fra dit eget system, er fakturaen automatisk klar til at blive bogført, når du har modtaget betaling fra din kunde.
